W czasie pracy silnika, wewnątrz niego powstaje szereg tarć, które powodują wzrost temperatury. Dlatego układ chłodzenia i płyn niezamarzający są kluczem do zapobiegania awariom.
Tarcie to opór, który przeciwstawia się przemieszczaniu danego elementu, a który wewnątrz silnika powstaje w wyniku ruchu tłoka po cylindrze lub tulei cylindrowej, w wyniku obrotu wału korbowego na jego podporach itp.
Praca tych wszystkich elementów powoduje wydzielanie ciepła, które z kolei może powodować obniżenie wydajności silnika, a w przypadku braku dobrego układu chłodzenia może doprowadzić do poważnej awarii, a nawet całkowitego uszkodzenia silnika.
Aby kontrolować temperaturę silnika, wbudowany jest układ chłodzenia składający się z zamkniętego obiegu płynu chłodzącego, naczynia wzbiorczego, chłodnicy silnika, termostatu, czujników temperatury. Synchronizacja wszystkich elementów obiegu chłodzenia ma na celu osiągnięcie temperatury roboczej około 90 stopni Celsjusza, dzięki czemu silnik pracuje optymalnie.
Co się stanie, jeśli poziom płynu chłodzącego zacznie spadać?
Jeśli nagle zobaczymy na tablicy rozdzielczej alert informujący o niskim poziomie płynu chłodzącego, a nie zauważyliśmy, że temperatura silnika wzrosła bardziej niż zwykle, ani nie przejeżdżamy więcej niż 15 000 kilometrów rocznie, to jest to moment, w którym możemy uznać, że mamy usterkę. Najświeższe informacje o usterkach i wypadkach drogowych zobaczysz w toruninfo.pl
Przede wszystkim należy uzupełnić płyn chłodzący do poziomu zalecanego przez producenta, a ewentualne wycieki obserwować wizualnie w niektórych częściach silnika lub za pomocą maszyny diagnostycznej, wprowadzając ciśnienie do układu i sprawdzając, czy jest on szczelny.
Po uzupełnieniu możemy przez jakiś czas obserwować poziom i zobaczyć, czy pozostaje on taki sam, czy też ponownie się obniżył, w tym momencie potwierdzimy, czy mamy do czynienia z wyciekiem. Możemy mieć wyciek z pompy i może to być tak mały wyciek, że nie będzie widoczny, gdyż w większości silników jest on zamontowany i poruszany przez pasek rozrządu i nie jest widoczny, chyba że wyciek jest duży.
Najgorszy scenariusz: uszkodzenie uszczelki głowicy cylindra
Jeśli po zdiagnozowaniu wszystkich tych układów nie widzimy śladów płynu, możemy założyć najgorsze, co to oznacza? Oznacza to, że możemy mieć poważny problem z uszczelką głowicy cylindra.
Czasami pojawia się wyciek płynu niezamarzającego i jest on naprawiany np. przez chłodnicę silnika, a winę zwalamy na to, że jest ona zepsuta z powodu eksploatacji i ilości kilometrów. Ale po jej wymianie na nową, jeśli wyciek pojawia się w innym elemencie układu i tak dalej, to właśnie wtedy musimy sprawdzić, czy mamy do czynienia z awarią ciśnienia w układzie chłodzenia pochodzącą z defektu uszczelki głowicy cylindrów.