Letnie upały nie pomagają w funkcjonowaniu Twojego samochody. Gdy temperatura zewnętrzna wzrasta powyżej 35°C, Twój silnik traci około pięciu koni mechanicznych (do 15 KM w niektórych silnikach z turbodoładowaniem), a zużycie paliwa wzrasta średnio o jeden litr na 100 km.
Inne wady mają też hamulce (szybciej się zużywają z powodu przegrzania), opony (ich żywotność skraca się o 15%), lakier nadwozia, który traci swój blask, oraz wnętrze, które ma tendencję do blaknięcia i wypaczania się. Tego wszystkiego nie da się uniknąć, ale możesz zadbać o to, by upały jak najmniej wpływały na Twój samochód:
Zbyt gorące powietrze wlotowe silnika
Wszystkie silniki, czy to diesla czy benzynowe, muszą zasysać powietrze do cylindrów, aby spalić paliwo. Gdy temperatura jest wysoka, powietrze zawiera mniejszą ilość tlenu i mieszanka nie spala się tak łatwo, więc wydajność silnika spada. Jest to szczególnie odczuwalne w silnikach z turbodoładowaniem lub sprężarką powietrza (tracą do 15 KM), bo ponieważ te silniki potrzebują więcej powietrza do pracy, brak tlenu bardziej je dotyka. Zajrzyj na radominfo.pl i poznaj różnice między silnikami samochodowymi.
Nic nie możesz na to poradzić, ale większą utratę osiągów zauważysz, jeśli masz brudny filtr powietrza w silniku lub świece zapłonowe, które służył zbyt długo, czyli są to dwie niedrogie czynności serwisowe.
Przeciążony układ chłodzenia
Układ chłodzenia zapewnia, że silnik nie przekracza swojej normalnej temperatury pracy (między 85 a 95 stopni Celsjusza). Latem, zwłaszcza gdy jedziemy poniżej 40 km/h, elektryczny wentylator musi pracować częściej i spada wydajność silnika (około 2 KM). Na szczęście wzrost konsumpcji jest znikomy. Nie da się tego uniknąć, ale wymiana płynu chłodzącego co cztery lata i monitorowanie jego poziomu raz w miesiącu pomoże Twojemu samochodowi przetrwać upały.
Klimatyzacja
Klimatyzacja w samochodach wykorzystuje kompresor napędzany przez silnik. Dlatego przy każdym uruchomieniu zabiera średnio około czterech koni mechanicznych.
Można by przestać używać klimatyzacji, aby tego uniknąć, ale strata mocy generowana spowodowana przez uruchomioną klimatyzację jest tak mała, że jest nieznaczna. Wzrost zużycia paliwa (który istnieje) też nie jest zbyt wielki.